Rugin + Răsu + Ago = Love. Building

Iulia Rugină, Oana Răsuceanu şi Ana Agopian inventează poveşti şi le transformă în filme, ca de exemplu „Love Building”, o comedie romantică despre relaţiile de cuplu. De ce ai nevoie ca să faci film şi cum se scrie un scenariu „în trei”? Fotografii: Petrică Tănase. Citiţi reportajul integral, în Ziarul Metropolis.
(23 fotografii)

Pentru Fullscreen apăsaţi F11

Secvenţa 1: Etajul doi, mansardat, al unei clădiri recent renovate, nu foarte departe de parcul Cişmigiu. Ora 7 seara.

Pe scaune stau vreo zece oameni care se uită atent la fata îmbrăcată în negru, pe la vreo 30 de ani. „Cu cât ştii mai mult despre personaj, cu atât omul ăla e mai viu, are carne pe el”, le explică Iulia cursanţilor.

Ana Agopian (stânga), Oana Răsuceanu (dreapta) şi Iulia Rugină (jos) (Ago, Răsu şi Rugin, aşa cum le zic prietenii) au fondat în 2009 Control N, o asociaţie culturală care promovează cinematografia în rândul tinerilor.

Sunt creatoarele filmului „Love Building”. Când depăşise 10.000 de spectatori, site-ul Pro Cinema îl numea „filmul românesc independent cu cel mai bun debut pe marile ecrane de anul acesta”.

Au filmat „Love Building“ în 10 zile, în iulie 2012, cu un buget de 50 000 de euro.

„Și trăiți din film?” Iulia: „Adică să trăieşti din banii încasaţi dintr-un film românesc?! Doamne-ajută!” (râde) „Eu nu cred, not in my lifetime. Oricum, e mai uşor să scrii decât să produci în ţara asta.”

Oana: „Că mănânci eugenii.“ Iulia: „Oricum mănânci eugenii!“

În 2002, Ana dădea admitere la UNATC, secţia Comunicare audio-vizuală. Printre colegii de examen era şi Oana, care, cu un an înainte, dăduse la secţia de actorie şi picase.

Au început să lucreze împreună la proiectele din facultate: scriau scenariul împreună, iar Iulia semna regia. „Am crescut împreună, ne-am împrietenit. Ne emoţionam şi ne amuzam la aceleaşi lucruri”.

„Cum se naşte un scenariu?”. „Stăm, vorbim şi ne vin idei. Ore, zile, săptămâni“.

„Construim personaje şi povestea, în mare. Apoi zicem replicile cu voce tare şi cineva stă la calculator şi le notează, de obicei Rugin”, povesteşte Ana.

Câteodată trag la sorți. Aşa au făcut și cu „Love Building”, când şi-au împărţit cuplurile de personaje. Anul trecut s-au dus să scrie la Cheia, la casa unor prieteni.

„Stăteam pe prispă şi vorbeam despre heroină, omoruri, sex… La un moment dat, ne opreşte un vecin: «Dar ce-aveţi să vă spuneţi atâta, parcă aţi ieșit de la închisoare!» I-am răspuns: «Noi nu vorbim, noi scriem.»“

„De aia faci meseria asta, pentru că simţi ceva puternic la un moment dat şi vrei să dai mai departe. Vrei să simtă şi ei emoția asta.”

„Porneşti de la o emoție și conceptul vine la pachet. Când construim, plecăm de la noi trei, de la ceva ce-am trăit, ce-am văzut, aşa e cel mai onest.”

Subiectul din „Love Building“? „Iubire, relaţii – adică ce ştim noi să scriem. Că nu putem să vorbim despre exploratori la Polul Nord!”, explică Iulia.

Producţia a fost filmată între 21 iulie și 2 august 2012. „Ţinem minte datele, pentru că 2 august e ziua lui Rugin. La anul (2014 n.r.) facem «Love Building 2», care ar trebui să fie gata pe 5 martie, când e ziua mea”, adaugă Oana.

Control N s-a născut în 2009, din pasiune pentru film. „Voiam să predăm în licee. Am fost şi la primărie, ca să le cerem sprijin financiar; nu ni l-au dat”, povesteşte Ana, factual, fără vreo urmă de regret în voce.

Control N organizează cursuri de scenaristică pentru amatori („First Draft”, ţinut de Ana și de Oana), de regie de film pentru amatori („Director’s Cut”, ţinut de Iulia), de creative writing („Punct…”, ţinut de Cristian Teodorescu), de dans („Dance Yourself”), ţinut de Oana.

Scenaristica e mai degrabă hobby-ul nr.1. Banii vin din „lucrurile pe care le facem nefăcându-ne meseria”. Oana a fost PR pentru Festivalul Transilvania (TIFF) timp de 10 ani, pentru NexT; a lucrat și pentru Doha Tribeca Film Festival (Qatar).

Ana predă scenaristică la UNATC şi a colaborat cu Media Pro Pictures pentru seriale TV. Iulia a încercat de câteva ori să facă şi reclame.

„Cu cât faci mai mult film, cu atât câştigi mai puțin”, pentru că n-ai timp de activitățile secundare, din care ies bani. Însă, la un moment dat, trebuie să-ţi stabilești priorităţile.

„După 3-4 ani am luat nişte decizii; altfel, e uşor să te risipeşti”, spune Oana, căreia îi place să lucreze pentru festivaluri de film. „Dar, în acelaşi timp, mă gândesc că putem face noi un festival al nostru.”